reklama

Podnik slovenského typu

V Anglicky hovoriacich krajinách majú takú frázu: Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me., čo by som voľne preložil ako: Hanbi sa, ak ma oklameš. Hanba mi, ak ma oklameš druhý krát.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

V mojom prípade je tých "shame on me" viac, ale aj takí musia byť. Každopádne, začalo to asi pred rokom, keď som dal v práci výpoveď, vrátil sa na SR a z dlhej chvíle si povedal, že si založím živnosť, aby ľudia nemali blbé reči, že nič nerobím. Prvé nachytávky prišli v podstate okamžite po založení živnosti, kedy sa ozvali firmy s ponukou registrácie do rôznych registrov. Najskôr do "Registra živnosti a firiem" (to chceli len 49€), následne do "Registra obchodu a živnosti" (tu už pýtali 69€). Toto bola našťastie do očí bijúca hlúposť, takže som to úspešne odignoroval. Lenže potom sa začali ozývať reklamné agentúry a tam už to bolo s filtrovaním ponúk horšie. V podstate som pristúpil len na dve. Prvá bola jasná, stručná, nevidel som tam žiadny problém a hneď som pocítil aj výsledky z danej reklamy. Problém nastal s druhou a o tej bude tento článok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V októbri ma navštívila obchodná zástupkyňa zo spoločnosti PRO-FACTOR s ponukou platenej inzercie na veľkých plagátoch A1 (pre upresnenie, na tom plagáte je ďalších 29 reklám, nie len čisto moja), ktoré budú rozmiestňované po dobu jedného roka v niektorých mestách v mojom kraji na približne 70 výlepových miestach. Konkrétne sa jedná o plagáty v rámci celoslovenského portálu KulturaVMeste. Samozrejme, ako to obchodníci vedia, dokázala tú ponuku fakt dobre predať (veď sa tým živí), a tak som sa nechal ukecať. Podľa zmluvy sa cena za poskytnutie služby rozdelí na dve rovnaké časti, pričom prvá sa platí po podpise zmluvy a druhá po prvom vylepení plagátov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvé prekvapenie prišlo už pri prvej platbe, kedy som si uvedomil, že dohodnutá cena bola bez DPH a teda pár desiatok eur si ešte priplatím. Ale ok, moja chyba. Musím si zvyknúť, že ceny sa udávajú bez DPH (hoci nie som platiteľom DPH) - podnikám ešte len krátko. Druhé prekvapenie prišlo vo februári, keďže som si myslel, že výlep začne v podstate začiatkom roka. Bolo mi však povedané, že sa ešte čaká na nejakého inzerenta ale že sa nemusím báť, tých 12 mesiacov stále platí. (Po skúsenostiach si skôr myslím, že hľadali posledných neborákov, ktorých by ešte zlanárili, ale to predbieham)

Tretie prekvapenie však už bolo vážnejšie. V apríli mi prišla druhá faktúra, čo znamenalo, že plagáty sú už konečne vylepené. Tak som si povedal, že sa idem prejsť po meste a pozriem, ako to reálne vyzerá. Preliezol som mesto krížom ale plagáty som nikde nenašiel, dokonca ani na železničnej stanici, kde som videl ich druhý plagát. Píšem preto pani, s ktorou som podpisoval zmluvu, nech mi poradí aspoň pár miest, kde by som ten plagát videl. Po týždni mlčania začínam nadobúdať nepríjemný pocit a píšem druhý krát, tentoraz už žiadam komplet zoznam všetkých 70 miest, ktoré mi boli prezentované pri podpise. Medzitým sme si aj volali a bolo mi povedané, že ten prvý dotaz okamžite preposlala správnej osobe, len tá akosi neodpovedala. Každopádne, koncom apríla mi poslali tri fotografie (!) so zoznamom miest, pričom dve z nich boli fotky rukou stručne popísaného papiera. Ten nepríjemný pocit začal narastať - takto by predsa normálna firma s dlhoročnou praxou fungovať nemala, rozhodne by mala mať normálny zoznam v elektronickej forme, keďže sa tie plochy nemenia a isto sa za tie roky naň už niekto pýtal prípadne priamo firma, ktorá výlep zabezpečuje, musí mať nejaký svoj oficiálny zoznam. Akokoľvek, náhodne som vybral niekoľko miest zo zoznamu a šiel ich skontrolovať. Nikde som však plagát nenašiel a moje zistenie som im s konkrétnymi súradnicami z Google máp poslal, nech sa k tomu vyjadria. Odpoveďou bolo, že som hľadal na nesprávnych miestach a poslali mi upresňujúce adresy aspoň tých pár miest, ktoré som vybral. Ok, sadám na mašinu druhý krát ale výsledok je rovnaký. Nikde žiadny plagát a niektoré tie plochy nevideli nový plagát už nejaký ten mesiac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Tento valec nevidel reklamu už nejaký ten piatok
Tento valec nevidel reklamu už nejaký ten piatok (zdroj: ja)

To už som stratil akúkoľvek chuť pokračovať v tejto "spolupráci", keďže mi bolo jasné, že plagáty v podstate ani nevylepujú (možno len na tej stanici) a povedal som si, že sa pokúsim od zmluvy odstúpiť. Navštívil som advokátsku kanceláriu, kde som opísal môj stav a tam mi bolo poradené, že keďže sa jedná o malú čiastku (bolo to len niekoľko stoviek eur), že sa neoplatí s tým ísť na súd a odporučili mi skúsiť ukončiť zmluvu dohodou prípadne to uhrať do autu a nezaplatiť len tú druhú faktúru. Píšem im ďalší email, prikladám fotografie daných miest a v závere navrhujem odstúpenie od zmluvy dohodou bez platenia pokuty za odstúpenie (čo je 100% z ceny). Po dvoch týždňoch mlčania mi odpísal ich riaditeľ pre Slovensko s tým, že oni výlep v ten mesiac zabezpečili už 3x (čo majú aj fotograficky zadokumentované, hoci žiadne fotky mi neposlali) ale vraj im tie plagáty zakaždým niekto strhne a preto o odstúpení od zmluvy nemôže byť ani reč. Zvláštne je, že ich strhnú takým spôsobom, že po nich nezostane ani stopa a strhávajú len ten konkrétny plagát, pričom ich druhý tam nechávajú (teda, aspoň ten jeden na žel. stanici). A samozrejme tí „trhači“ chodia aj do iných miest, keďže okrem Trenčína som šiel pozrieť aj Trenčiansku Teplú. Hej, verím. Som síce nezdravo naivný, ale až tak blbý nie. Odvtedy sa mi už nechcelo jazdiť toľko kilometrov mimo mesta a kontrolu som vykonal len občas, keď som mal cestu okolo železničnej stanice alebo podchodu na predmestí. Na tej žel. stanici sa skutočne plagát časom objavil, v podchode však stále nič. V odpovedi im preto píšem, že pre mňa je irelevantné, či tie plagáty lepia a niekto im ich okamžite strháva alebo ich nelepia vôbec, keďže výsledný efekt je pre mňa rovnaký - zaplatil som za niečo, čo som nedostal. Zároveň im predstieram dva varianty - buď teda odstúpim od zmluvy, vrátia mi to, čo som už zaplatil a v tichosti ich nechám "podnikať" ďalej, alebo spíšem tento blog, rozpošlem ho ostatným firmám, ktoré inzerujú na rovnakom plagáte a skúsime sa "pobiť" viacerí (minimálne im spravím negatívnu reklamu). Po tomto poslednom emaile nastalo ticho, reakcie som sa už nedočkal. Vyhodnotil som to tak, že si zvolili tretí variant, ktorý mi poradili aj v tej advokátskej kancelárii a to, že hoci mi nič nevrátia, nemusím ani ja platiť tú druhú faktúru. Pár vyhodených stoviek som pripísal do kolónky "moja hlúposť" a vypustil som to z hlavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ďalšie identifikované miesto pre plagát
Ďalšie identifikované miesto pre plagát (zdroj: ja)

Ubehli skoro dva mesiace a PRO-FACTOR sa ohlásil znova. V schránke mi pristála upomienka z nezaplatenej faktúry a keďže som už za tie mesiace vychladol, radšej som ju uhradil, aby na mňa nevytiahli ešte penále z omeškania prípadne rovno neposlali exekútora (to je v dnešnej dobe obľúbená zbraň takýchto "šmejdov"). Každopádne, po napísaní tohto blogu som pre istotu znova šiel skontrolovať najbližšie miesta, kde by mali plagáty visieť, aby som im náhodou nekrivdil ale "našťastie" sa veci nijak nezmenili. Zo štyroch skontrolovaných miest som našiel len jeden plagát - pri parku od spomínanej žel. stanici. Keďže som tam aj v minulosti videl visieť ich plagáty, s tým som aj počítal. A s tým, že na ostatných miestach nebolo nič som vlastne už počítal tiež.

Aby som bol napriek tomu všetkému férový, pred zverejnením tohto blogu som požiadal o vyjadrenie dotknutej firmy, ktoré následne pripájam:

Dobrý deň pán Šnobel,

Vaším podnetom sa naša spoločnosť intenzívne zaoberala.

Dovoľte mi aby som Vám oznámil, že vzhľadom na Vašu nespokojnosť s poskytnutím našej služby, sme pristúpili k rozšíreniu obchodných partnerov, ktorí pre našu spoločnosť zabezpečujú výlep plagátov kina Metro aj s Vašou inzerciou. Výlep plagátov v meste Trenčín pre našu spoločnosť už zabezpečuje aj spoločnosť Rengl Slovensko s.r.o. - plagátové plochy a taktiež LampART o.z.

V prílohe Vám zasielam zoznam výlepných miest na ktorých aktuálne zabezpečujeme výlep plagátov. Nakoľko ide o veľké množstvo vylepených plagátov na požiadanie Vám vieme zaslať fotografiu výlepu.

Zároveň si Vám dovolím dať do pozornosti, že na stránke kulturavmeste.sk si po vyhľadaní konkrétneho mesta a kultúrneho programu ( napr. kino Metro) môžete pozrieť aktuálny plagát a po kliknutí na piktogram fotoaparátu je možno pozrieť aj fotografie vylepených plagátov za aktuálny mesiac.

Veríme, že podniknuté kroky k náprave vedú k Vašej spokojnosti s našimi službami.

Dovoľte aby som zdôraznil, že naša spoločnosť poskytuje služby už viac 23 rokov a váži si svojich obchodných partnerov a neustále podniká kroky k zlepšeniu poskytovaných služieb.

Naša spoločnosť si počas zmluvou dohodnutej lehoty plní a naďalej bude plniť dohodnuté povinnosti.

Stanislav Hužovič, riaditeľ pre SR

 Takže sa nakoniec zdá, že sa trochu polepšili a začali ten výlep brať serióznejšie, keď pribrali nového partnera. Vychádza mi z toho, že doteraz to tak trochu flákali resp. nekontrolovali ale keďže sa nikto nesťažoval, nemali v podstate ani dôvod sa o to až tak zaujímať. K tejto ich odpovedi priložili opäť zoznam výlepových miest, avšak už v normálnej forme, akú som si predstavoval pri prvom dotaze - pekná, prehľadná tabuľka s hlavičkou spoločnosti, ktorá sa o výlep stará. Aspoň som tým pomohol ďalším 59 spoločnostiam, ktoré u nich takisto inzerujú. Ak využívate ich služby v inom kraji, skúste si skontrolovať kvalitu poskytovanej služby tam. Možno budete rovnako prekvapení ako som bol ja. Či sa teraz pokúsim kontaktovať tie ostatné spoločnosti a pošlem im aspoň link na tento blog - to ešte uvidím, či sa mi bude chcieť. Ako som už písal, za ten čas som vychladol a nemám momentálne chuť zabíjať tým viac času.

Záver? Ak podnikáte, alebo sa chystáte podnikať a rozmýšľate nad reklamou - dobre si premyslite, do čoho investujete. Spravte si dopredu malý prieskum, čo vlastne kupujete a či by vás taká reklama oslovila, ak by ste bola cieľová skupina. Môže vám to ušetriť nemalé finančné prostriedky, za ktoré by ste si mohli kúpiť oveľa lacnejšiu a úspešnejšiu reklamu prípadne reklamu, ktorá skutočne existuje a nie je len na papieri.

Pekný deň

Jedno z výlepových miest. Ehm..
Jedno z výlepových miest. Ehm.. (zdroj: ja)
Miroslav Šnobel

Miroslav Šnobel

Bloger 
  • Počet článkov:  63
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Náhodná anomália vyskytujúca sa v tomto našom malom vesmíre.. Zoznam autorových rubrík:  Audio/videoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu