reklama

Firefox 3.0 - príchod kráľa?

Nová, tretia verzia populárneho prehliadača Firefox sa pomaly blíži k svojmu oficiálnemu vypusteniu do sveta, od aktuálnej RC2 (release candidate, voľne preložené/povedané kandidát na finálnu verziu) je to podľa vývojárov už len pár krôčkov. Nič sa už meniť nebude, nič sa nebude pridávať, zostáva už len odstrániť posledné vážnejšie mušky (pôvodne sa mala za finálnu verziu prehlásiť RC1, no v dôsledku priveľa chýb bol vydaný aj RC2) a grandiózne vypustenie novej červenej pandy môže nastať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)
Obrázok blogu
(zdroj: PhoenixP3K)

Upozornenie na úvod: jedná sa o subjektívny článok, Vaše skúsenosti môžu byť odlišné, prípadne úplne opačné.

Takže, ja som samozrejme nelenil, stiahol poslednú dostupnú verziu a šup ho na testovanie. Predsa toľko miliónov ľudí sa nemôže mýliť keď tvrdia, aký je to úžasný prehliadač. Dokonca, podľa samozvaného nemenovaného "experta" je to najlepší prehliadač na svete a len idioti ho ešte nepoužívajú :)

Hneď prvá vec, čo ma po nainštalovaní trochu zaskočila bol fakt, že väčšina rozšírení pod novým FX nie že len nenainštalujete, ale ja som mal problém tieto nekompatibilné rozšírenia vôbec stiahnuť. Musel som použiť starú dobrú operu :) (neskôr mi bolo povedané, že sa to dá stiahnuť aj vo FX, no musím si dať zobraziť všetky verzie daného rozšírenia... no čo, nenapadlo ma). Následné googlenie mi prezradilo, že musím ručne vypnúť kontrolu kompatibility verzií rozšírení. Po chvílke hrania som mal nainštalované, pre mňa základné rozšírenia ako Ad-block, Mouse gestures, all-in-one sidebar, minimize to tray, tab mix plus, speed dial a greasemonkey... Je jasné, že časom tieto problémy zaniknú, no ak začnete používať Fx už v týchto dňoch, buďte na to pripravený (z menovaných rozšírení je vo FX3.0 podporovaný len SpeedDial a AdBlock plus).

Najsilnejšou zbraňou nového Fx má byť jeho upravené jadro Gecko, kedy sa rýchlosť práce s javascriptom rapídne zvýšila a nakoľko je Fx postavený práve na Javascripte, zrýchliť sa mal aj samotný Firefox... tak ja Vám neviem, ale mne sa to zdá stále rovnaké a teda pomalšie od starej Opery 9.27. Po internete kolujú rôzne syntetické testy rýchlosti a v pár z nich (najznámejší SunSpider JavaScript Benchmark) je naozaj rýchlejší, no vo viacerých je zase pomalší (zopár iných testov). Porovnať rozdiel medzi Fx2 a Fx3 neviem, nakoľko hoci som inštaloval nového FX do osobitného adresára, napriek tomu sa to nejak premiešalo (či updatlo? už neviem) a teraz keď spustím starého FX, spustí sa mi ten nový... Osobne mi je dosť jedno, či prehliadač A vykoná nejakú určenú operáciu o 100ms rýchlejšie ako prehliadač B. Podstatná je odozva samotného prehliadača a v tom je stále Opera riadne vpredu. Príklad: otvorenie nového tabu. Opera okamžite, Fx sekunda? (pozn. otvára sa speed dial, nie prázdny tab). Vylistovanie zoznamu stiahnutých súborov: Opera okamžite, pri FX počítajte 1 sekundu na 10 stiahnutých súborov (teda momentálne mi tam figuruje cez 50 súborov a ten zoznam sa skutočne zobrazuje 5 sekúnd). Zobrazenie side-baru je takisto vo FX poznateľne pomalšie ako v Opere. Ok, sú to kraviny.. ale častokrát skloňované "zvyk je železná košeľa" tu znie na každom kroku a keď ste zvyknutý na rýchlosť, tak tie rozdiely naozaj zbadáte a pocítite.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď som už spomenul ten speed dial - viete ako vyzerá náhľad stránky v Opere a ako vo Firefoxe? Porovnajte (vo Firefoxe pri náhľadoch zapnutá vysoká kvalita):



Tu však musím povedať, že hoci to vyzerá tak ako to vyzerá a aj rýchlosť je oproti Opere pomalšia, konfigurovanie pri Firefoxe sa nedá s Operáckym porovnať, nakoľko ak chcete v Opere niečo zmeniť, musíte sa pohrabať v konfiguračnom súbore kdežto Firefox má pekné prehľadné menu (je síce pravda, že som ešte nič nepotreboval konfigurovať, ale niekto taký sa určite nájde). Zase na durhú stranu som si všimol, že otvorenie tabu so speed dialom (čo mám defaultne nastavené) ukrojí vo FX z RAM ďalších cca 35MB.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nový Firefox taktiež konečne odstránil "memory-leak bug", ktorý sa laicky povedané prejavoval tak, že čím dlhšie Firefox bežal, tým viac alokoval pamäte RAM a ak ste mali napríklad 1GB RAM a niekto Vám z nej ukrojil 400MB, asi ste to dosť pocítili. Po internete zase nemenovaný "expter" prehlasoval, že sa teraz stáva Fx prehliadač s najmenšou pamäťovou náročnosťou, no zase je pravda trochu inde, než by si želal. Aj som plánoval tu ukázať výsledok môjho krátkeho testu, ale radšej to nechám tak, pravdepodobne tušíte, čo som zistil...

Čo ma trochu prekvapilo bolo zistenie, že Firefox si necháva dosť dlhú dobu pootvárané TCP spojenia so servrami, hoci sú stránky už dávno zatvorené. Takto nejak to vyzerá so spojeniami po načítaní a zatvorení zopár stránok, kedy zase v Opere je jeden aktívny TAB s meebom a Firefox je prázdny (tento stav pretrváva niekoľko minút, koľko presne som nemeral):

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Spojenia
Spojenia 


Viac som sa s Fx už nehral. Nemal som nejak dôvod ani chuť, nakoľko z môjho pohľadu je stále pomalší než stará Opera 9.27 a ani neposkytuje nejaký lepší komfort. Jediné, na čo ho momentálne využívam je sťahovanie zo stránok Megaupload.com pomocou rozšírenia Megaupload.SX. Prišlo mi to jednoduchšie ako to riešenie pre Operu + počas sťahovania mám FX minimalizovaný v Systray-i a tak sa nemusím báť, že mi ho niekto (prípadne ja sám) omylom zavrie, ako mi to občas vie doma niekto spraviť pri Opere...


Pekný deň, nech už pri browsení používate čokoľvek ;)

Miroslav Šnobel

Miroslav Šnobel

Bloger 
  • Počet článkov:  63
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Náhodná anomália vyskytujúca sa v tomto našom malom vesmíre.. Zoznam autorových rubrík:  Audio/videoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu